نوشته شده توسط : نت ویر

سنگ کلیه ای که اندازه بسیار ریزی داشته باشند و در جای خود ثابت باشد، هیچ نشانه خاصی ندارد. اما اگر سنگ کلیه رشد کند و یا به حرکت درآید، علائمی مانند درد خفیف تا شدید را به همراه دارد. در ادامه این مقاله به مهم ترین علائم این بیماری می پردازیم:

درد اصلی ترین نشانه سنگ کلیه

از اصلی ترین علائم سنگ کلیه درد در کمر، شکم و پهلو است، میزان این درد به اندازه سنگ و محل تشکیل آن بستگی دارد. هر چه اندازه سنگ کلیه بزرگتر باشد درد ناشی از آن شدید تر و غیرقابل تحمل تر می شود.

هنگامی که سنگ کلیه در مجاری ادراری در حال حرکت باشد، ممکن است در مسیر عبور خود گیر کند و باعث انسداد مجاری ادراری شود. هنگامی که ادرار با فشار از محلی که سنگ گیر کرده، عبور کند باعث درد در کلیه، شکم، پهلو و لگن می شود. درد سنگ کلیه در پهلو و پایین دنده ها به صورت متناوب خفیف تا شدید بروز می کند و ممکن است به کشاله ران نیز منتقل شود.

انسداد و گرفتگی ادراری

ممکن است به دلیل حرکت سنگ در مسیر عبور ادراری باعث انسداد مجرای ادراری شود و منجر به گرفتگی ادرار و اختلال در دفع آن شود.

تکرر ادرار به دلیل وجود سنگ کلیه

تکرر ادرار یک علامت مشترک بین عفونت ادراری و سنگ کلیه است، اگر این علامت همراه با درد شدید در شکم و پهلو باشد، نشانه ای از سنگ کلیه است. فرد در این حالت نیاز مکرر به دفع ادرار دارد.

وجود خون در ادرار

سنگ کلیه به بافت کلیه، مثانه و مجاری ادراری آسیب وارد می کند و سبب خونریزی می شود، بنابراین در ادرار فرد مبتلا به سنگ کلیه خون وجود دارد. برای اطمینان از وجود سنگ کلیه باید به متخصص اورولوژی مراجعه کرد.

سوزش ادرار در افراد مبتلا به سنگ کلیه

سوزش و احساس درد در هنگام دفع ادرار می تواند از علائم سنگ کلیه باشد. در صورت سوزش ادرار، درد در کمر و پهلو و وجود خون در ادرار باید برای تشخیص قطعی سنگ کلیه به پزشک مراجعه کرد.

کدر شدن ادرار و بد بو شدن آن

تغییر در رنگ ادرار از رنگ صورتی تا قهوه ای و بد بو شدن آن می تواند به دلیل عفونت مجاری ادراری و سنگ کلیه باشد.

وجود سنگ ریزه در ادرار

برخی از سنگ ها انقدر ریز هستند که به راحتی از طریق ادرار دفع می شوند، وجود سنگ ریزه در ادرار نشانه وجود سنگ در کلیه است.

وجود عفونت و علائم مربوط به آن

ممکن است به دلیل سنگ کلیه در کلیه و سیستم ادراری فرد عفونت ایجاد شود، اگر عفونت شدید شود، فرد دچار تب و لرز، حالت تهوع و استفراغ می شود.

منبع : https://www.drsadeghzade.com/

 





:: بازدید از این مطلب : 277
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 23 مرداد 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: